Verplichte elektrische laadpunten bij gebouwen en parkings: bijkomende verplichtingen

Gepost op

In het kader van de klimaatdoelstellingen wordt er steeds meer wetgeving ingevoerd om ons aan te sporen om voor een elektrische (of minstens hybride) wagen te kiezen. 

In het verleden bespraken we reeds de fiscale aftrek voor het installeren van een laadpaal (ondertussen afgelopen), de premie van de Vlaamse Regering voor de aankoop van een elektrische wagen en recent werd in het federaal parlement ook verduidelijking gegeven omtrent de terugbetaling door de werkgever van elektriciteit voor het thuis opladen van een bedrijfswagen.  

Om elektrisch te rijden, moet je jouw wagen geregeld opladen en dat duurt wat langer dan het tanken van traditionele brandstof. Vandaar is het ook van belang dat er een uitgebreid netwerk van laadpalen wordt voorzien op diverse private en publieke plaatsen. Daarom legt de Vlaamse Regering ook enkele verplichtingen op aan eigenaars van gebouwen en parkings. 

Deze verplichtingen gelden reeds voor aanvragen van omgevingsvergunningen sinds 11 maart 2021 waarbij het gaat om nieuwbouw of een ingrijpende renovatie. Vanaf 2025 treedt echter een nieuwe fase in werking waarbij ook bestaande gebouwen aan bepaalde normen moeten voldoen. Hieronder een overzicht.  

Omgevingsvergunning vanaf 11 maart 2021 

Voor woongebouwen die nieuw worden gebouwd geldt de verplichting om de nodige laadinfrastructuur te voorzien voor elke parkeerplaats wanneer het gebouw minstens twee parkeerplaatsen telt.  

Met laadinfrastructuur wordt bedoeld dat alle nodige aansluitingen klaar moeten liggen om later een effectief laadpunt te installeren. Het effectief installeren van een laadpunt is dus niet verplicht.  

Deze regelgeving geldt overigens niet voor parkeerplaatsen aan de oprit van een private woning. 

Voor woongebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd, geldt eenzelfde verplichting wanneer deze meer dan tien parkeerplaatsen telt.  

Voor niet-woongebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen geldt een dubbele verplichting zowel in het geval van nieuwbouw als bij een ingrijpende renovatie. Enerzijds moeten minstens twee oplaadpunten worden voorzien en anderzijds moet de laadinfrastructuur worden voorzien voor minstens één op vier parkeerplaatsen.  

Bijkomende verplichtingen vanaf 2025 

Vanaf 2025 blijven voorgaande verplichtingen gelden maar komen er regels bij voor bestaande gebouwen.  

Voor bestaande gebouwen met een woonfunctie wijzigt er niets en worden geen verplichtingen opgelegd. 

Gebouwen met een andere functie moeten voortaan minstens twee oplaadpunten voorzien als ze over een parking met meer dan twintig parkeerplaatsen beschikken.  

Dit is dus van belang voor ondernemingen met gebouwen die meer dan 20 parkeerplaatsen voorzien voor hun werknemers en/of cliënten.  

Handhaving 

Het Vlaamse Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) zal instaan voor de handhaving van deze regels. Het VEKA kan boetes opleggen.   

De boetes bedragen EUR 2.000 per ontbrekend laadpunt en EUR 1.000 per parkeerplaats met de ontbrekende laadinfrastructuur (ter voorbereiding van de toekomstige installatie van een laadpunt).  

Je kan deze middelen dan ook beter investeren in de eigenlijke laadinfrastructuur dan aan het betalen van de betrokken boetes! 

Blijf up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de belangrijkste updates!

Bij inschrijving gaat u akkoord met de privacyverklaring.