Overgangsperiode nieuwe vergunning ‘Handelaar Alcohol en Tabak’ loopt af op 1 november

Gepost op

Sinds 1 mei 2025 geldt er een nieuwe administratieve verplichting voor wie in België handel drijft in alcohol of tabaksproducten: de vergunning Handelaar Alcohol en Tabak. 

Deze vergunning vervangt een aantal bestaande toelatingen die afzonderlijk moesten worden aangevraagd, namelijk: 

  • de vergunning Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken – Handelaar; 

  • de beroepsaangifte 108/109 – Handelaar in tabaksfabricaten (reeds uitgeslagen tot verbruik in België); 

  • de beroepsaangifte 108/109 – Handelaar in ruwe tabak. 

De bedoeling van deze hervorming is de procedures te vereenvoudigen en de administratieve lasten voor handelaars te verlichten. 

Wie heeft deze vergunning nodig? 

De vergunning is verplicht voor iedereen die in België handel drijft in: 

  • ethylalcohol en/of alcoholhoudende dranken (na vrijgave voor gebruik); 

  • tabaksfabricaten (sigaretten, sigaren, rooktabak, waterpijptabak, producten op basis van cannabis, enz.); 

  • gelijkgestelde producten zoals verhitte tabaksproducten en e-liquids; 

  • ruwe tabak (niet-gefabriceerde tabak). 

Let op met horeca! 

Voor klassieke horeca-inrichtingen (hotels, restaurants, cafés) geldt een uitzondering: 

  • geen vergunning nodig wanneer alcohol uitsluitend ter plaatse wordt geconsumeerd; 

  • wel een vergunning nodig zodra alcohol wordt meegegeven voor consumptie elders (bv. take-away, levering aan huis). 

Dit betekent concreet dat onder meer: 

  • detailhandelaars, 

  • groothandelaars, 

  • webshops, 

  • shisha-bars, 

  • ambulante handelaars, 

  • frituren, broodjeszaken, pizzeria’s … 

die alcohol verkopen om mee te nemen, deze vergunning in orde moeten brengen. 

Hoe vraag je de vergunning aan? 

De aanvraag kan uitsluitend via MyMinfin

Eenmaal de aanvraag is ingediend en gevalideerd, loopt het volledige proces (aflevering, wijziging, intrekking) volledig automatisch. 

Wil je dit niet zelf regelen? Dan kan Acs dit in jouw plaats verzorgen indien je ons hiervoor een mandaat geeft. 

Overgangsperiode 

Voor bestaande houders van de oude vergunningen is er een overgangsperiode tot en met 31 oktober 2025. 

Dit betekent dat uiterlijk op 1 november 2025 elke betrokken handelaar de nieuwe vergunning Handelaar Alcohol en Tabak moet hebben. 

Conclusie 

De nieuwe vergunning Handelaar Alcohol en Tabak bundelt en vereenvoudigt de bestaande verplichtingen. Maar het is vooral belangrijk om tijdig actie te ondernemen, zeker voor ondernemingen die nu al alcohol of tabak verkopen. Dit voorkomt problemen of sancties na afloop van de overgangsperiode. 

Heb je vragen of wens je dat Acs de aanvraag voor jou indient? Neem dan tijdig contact met ons op, zodat wij alles verder voor jou kunnen regelen. 

Veelgestelde vragen (FAQ) 

1. Moeten horecazaken deze vergunning hebben?

Niet altijd. Wanneer alcohol uitsluitend ter plaatse wordt genuttigd (bv. in cafés of restaurants), is de vergunning niet nodig.[Einde van tekstterugloop] 
 
Biedt de zaak daarentegen take-away of levering aan huis van alcohol aan (bijv. fles wijn bij een pizza, bier bij een frituur), dan is de vergunning wel verplicht. 

2. Ik heb al een vergunning voor alcohol of tabak, moet ik toch actie ondernemen?

Ja, alle oude vergunningen worden vervangen. Je hebt tijd tot 31 oktober 2025 om de nieuwe vergunning aan te vragen. Vanaf 1 november 2025 moet iedereen in orde zijn. 

3. Hoe weet ik of mijn webshop een vergunning nodig heeft?

Elke vorm van verkoop van alcohol of tabak voor consumptie buiten de verkoopruimte (dus ook bij webshops en leveringen aan huis) valt onder de regeling. Een webshop die alcohol of tabak aanbiedt, heeft dus altijd deze vergunning nodig. 

4. Geldt dit ook voor tabaksproducten en e-liquids?

Ja, de vergunning omvat zowel klassieke tabaksproducten (sigaretten, sigaren, rooktabak) als gelijkgestelde producten, waaronder e-liquids en toekomstige producten zoals verhitte tabak. 

5. Kan Acs de aanvraag voor mij regelen?

Ja. Wij kunnen dit digitaal in jouw plaats aanvragen. Daarvoor moet je via CSAM een bijkomend mandaat activeren: 

  • ACCIJNZEN_PRO 

6. Hoe verloopt de aanvraag via MyMinfin?

De aanvraag gebeurt volledig digitaal via MyMinfin. Na validatie wordt de vergunning automatisch afgeleverd. Ook wijzigingen of intrekkingen verlopen digitaal en automatisch. 

Blijf up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de belangrijkste updates!

Bij inschrijving gaat u akkoord met de privacyverklaring.